نویسنده: ابراهیم امینی



 

بخش اول:وظائف بانوان

شوهردارى یعنى مواظبت و نگهدارى شوهر.شوهردارى کار سهل و آسانى نیست که از هر زن بى لیاقت و نادانى ساخته باشد،بلکه کاردانى وذوق و سلیقه و زیرکى مخصوص لازم دارد، زنیکه بخواهد شوهردارى کندباید دل او را بدست آورد،اسباب رضایت خاطرش را فراهم سازد.مواظب اخلاق و رفتارش باشد،به کارهاى نیک تشویقش کند،از کارهاى بدنگهداریش کند،مواظب بهداشت و حفظ الصحه و تغذیه او باشد.سعى کنداو را به صورت یک شوهر آبرومند و محبوب و مهربان در آورد تا براى خانواده اش بهترین سرپرست و براى فرزندانش بهترین پدر و مربى باشد.

خداوند حکیم قدرت فوق العاده اى به زن عطا فرموده است.

سعادت و خوشبختى خانواده در دست اوست،بدبختى خانواده نیزدر دست اوست.
زن میتواند خانه را به صورت بهشت برین در آورد،و میتواند به صورت جهنم سوزانى تبدیلش سازد،میتواند شوهرش را به اوج ترقى برساند و میتواند به خاک سیاهش بنشاند.زن اگر به فن شوهردارى آشناباشد و وظائفى را که خدا برایش مقرر فرموده انجام دهد میتواند از یک مرد عادى بلکه از یک مرد بى عرضه و بى لیاقت یک شوهر لائق و آبرومندبسازد. یکى از دانشمندان مینویسد:زن قدرت عجیبى دارد،مثل قضا وقدر است،هر چه بخواهد همانست. (1)
اسمایلز میگوید:اگر زن با تقوى و خوش خلق و کدبانویى در خانه محقر و فقیرى باشد آن خانه را محل آسایش و فضیلت و خوشبختى میسازد.
ناپلئون میگوید:اگر میخواهید اندازه تمدن و پیشرفت ملتى رابدانید به زنان آن ملت بنگرید.
بالزاک میگوید:خانه بى زن عفیف،قبرستان است.
شوهردارى به قدرى در نظر اسلام اهمیت داشته که آنرا در ردیف جهاد در راه خدا قرار داده، حضرت على (ع) میفرماید:جهاد زن باین است که خوب شوهردارى کند. (2) با توجه باینکه جهاد در راه خدا براى ترقى و عظمت اسلام و دفاع از کشورهاى اسلامى و اجراى عدالت اجتماعى بزرگترین عبادت است ارزش شوهردارى معلوم میشود.
رسول خدا (ص) فرمود:هر زنیکه بمیرد در حالیکه شوهرش راضى باشد داخل بهشت میشود. (3)
رسول خدا (ص) فرمود:زن نمیتواند حق خدا را ادا کند مگر اینکه حق شوهرش را ادا کند (4) .

پی‌نوشت‌ها:

1-در آغوش خوشبختى ص 142.
2-بحار الانوار ج 103 ص 252.
3-محجة البیضاء ج 2 ص 70.
4-مستدرک ج 2 ص 552.

منبع:امینی، ابراهیم؛ (1367؟)، آئین همسرداری یا اخلاق خانواده، تهران: اسلامی، چاپ پانزدهم.